Recente projecten

Ontwikkelstrategie Amsterdam Bay Area (ABA)

Rijk en regio maken samen een integrale ontwikkelstrategie voor Amsterdam Bay Area, het gebied rond het IJmeer, dat de komende decennia ontwikkeld wordt tot een gebied om te wonen, werken, recreëren en bezoeken.
Peter Colon heeft VINU en het ABA-kernteam geassisteerd bij het uitwerken van de ontwikkelstrategie voor dit gebied, waarin voor het gebied brede integrale ambities zijn geformuleerd rond bereikbaarheid, wonen, werken, landschap, natuur en leefbaarheid.
Ter voorbereiding op de ontwikkelstrategie zijn eerder in 2020 verschillende onderzoeken opgezet die inzichten geven in ontwikkelkansen, fasering, investeringen, bereikbaarheids- en milieueffecten (mini-MER), business case, alternatieve bekostiging en maatschappelijke kosten en baten (mini-MKBA).
Op basis van het rapport ‘Naar een ontwikkelstrategie voor Amsterdam Bay Area’ hebben Rijk en regio tijdens het MIRT-overleg van november 2020 besloten om door te gaan met de MIRT verkenning voor dit gebied met o.a. aandacht voor de aanleg van een lightrail over of onder het IJmeer.
Uitvoeringsjaar: 2020

Uitvoeringsprogramma Topsector Logistiek 2021-2023

Peter Colon heeft de Topsector en de Kwartiermaker Multimodale Corridors en Knooppunten ondersteund bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma Topsector Logistiek voor de periode 2020-2023. Het uitvoeringsprogramma is de concrete uitwerking van de actieagenda 2021-2023 van de Topsector Logistiek, die in december 2019 is vastgesteld, waarin de logistieke ambities voor 2050 zijn vastgelegd: een concurrerende én emissieloze logistiek in Nederland. De actieagenda legt de nadruk op het opschalen en implementeren van bestaande technieken en innovaties op de korte termijn en onderzoek naar nieuwe technologieën en innovaties op de lange termijn.
Peter was in het team verantwoordelijk voor constructie en uitwerking van de bouwstenen van het programma en voor de afstemming met het beleid van private en publieke stakeholders. Het uitvoeringsprogramma is opgebouwd langs de volgende pijlers:
1. Verschuiven van ladingstromen van wegvervoer naar binnenvaart, spoor en short sea (modal shift).
2. Het verduurzamen van alle modaliteiten in het achterlandvervoer, zodat de uitstoot van CO2 per tkm geminimaliseerd kan worden.
3. Het optimaliseren van de achterlandstromen, zodat de beschikbare capaciteiten optimaal benut kunnen worden.
Uitvoering: November 2019-maart 2020