Artikelen

De menselijke factor moet terugkomen

Gepubliceerd in Nieuwsblad Transport oktober 2023

Onlangs was ik betrokken bij een klein onderzoek onder binnenstadsondernemers. De kernvraag was of zij bereid waren om met kleine aanpassingen in hun bestelgedrag bij te dragen aan efficiëntere bevoorrading van hun winkelgebied. Bijvoorbeeld door bestelmomenten op elkaar af te stemmen of leveringen een dag op te schuiven. De ondernemers bleken absoluut niet te weten hoe ze dit voor elkaar moesten krijgen. “Ik heb een bestelmodule op mijn computer. Als bepaalde maten op dreigen te raken bestel ik daar wat ik nodig heb. Hoe het dan bij mijn winkel komt weet ik niet, ik heb daar geen invloed op”.

Zou het niet mooi zijn als de mens weer een grotere rol speelt in plaats van een geautomatiseerd bestelsysteem? Waar een echte dialoog is, de ondernemer kan afspreken dat de zending op een tijdstip wordt afgeleverd waarop efficiënt bevoorraad kan worden omdat 3 andere klanten in dezelfde stad dan ook beleverd worden? De leverancier kan dan ook het gesprek met de ondernemer aangaan. Bijvoorbeeld om samen te verkennen wat de echte behoefte voor leveringen is en wat de meest efficiënte strategie kan zijn.

Langzaamaan zijn we de menselijke maat kwijtgeraakt. Alles kan en moet sneller, efficiënter en goedkoper. Maar daarmee ook het plezier van een goed gesprek met een opdrachtgever of klant, werkelijk interesse in elkaars positie en het samen zoeken naar een oplossing waar alle partijen winst uit halen. Maar gelukkig zijn er lichtpuntjes. In steeds meer economische discussie duikt de term brede welvaart op. Niet langer alleen kijken naar de kille efficiency, maar bijvoorbeeld ook naar de impact van ons handelen voor toekomstige generaties. Juist dat laatste zie ik steeds vaker in gesprekken met logistiek ondernemers. Zij zien in dat een snelle overgang naar zero emissie noodzakelijk is, en schromen niet om hiernaar te handelen. Alhoewel de techniek nog volop in ontwikkeling is, lopen de verkoopcijfers van elektrische trucks snel op. Diezelfde ondernemers vinden vervolgens slimme oplossingen voor een probleem als netcongestie, niet alleen omdat het moet, maar ook omdat het kan. Daarvoor is wel echt samenwerking nodig, niet alleen kijken naar de kille cijfers, maar alle partijen bij elkaar brengen en samen werken aan grensverleggende oplossingen. Mooi toch!

Geef een reactie