Artikelen

Geen problemen door invoering zero emissie zones

Er zijn al discussies over de haalbaarheid van zero emissiezones voor vrachtwagens sinds het besluit van de toenmalig staatssecretaris Van Velthoven van I&W om de invoering van deze zones in 30 tot 40 Nederlandse steden in 2025 mogelijk te maken. Vooral het verbod op diesel- en LNG-vrachtwagens in deze gebieden stuit op veel weerstand. Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, omdat er afspraken zijn gemaakt over een overgangsregeling tussen 2025 en 2030. In 2021 is in het invoeringsbesluit van de staatssecretaris bepaald dat alleen nieuwe bestel- en vrachtwagens vanaf 2025 verplicht van zero-emissie aandrijving voorzien moeten zijn. Voor de bestaande vloot is een ruimhartige overgangsperiode opgenomen. Deze biedt nog veel speelruimte voor logistieke bedrijven om conventionele vrachtwagens in de zones in te blijven zetten. Euro VI trekkers en Euro VI bakwagens mogen nog tot 1 januari 2030 in de ZE-zones rijden, tenzij ze op 1 januari 2025 ouder zijn dan 5 jaar (bakwagens) of 8 jaar (trekkers). Een groot deel van het bestaande wagenpark kan dus nog tot 2030 in deze steden ingezet worden. 2030 is dus eigenlijk de harde deadline voor de overgang naar elektrische trucks in stedelijke logistiek.

Wel hebben veel ondernemers nog zorgen over de gevolgen van deze overgang voor de bedrijfsvoering. Hoe zit het met de verkrijgbaarheid en betaalbaarheid? Zijn de voertuigen wel inzetbaar in onze dagelijkse praktijk? Kunnen we wel op tijd en met voldoende snelheid laden? Allemaal terechte zorgen, waar de markt gelukkig snel oplossingen voor weet aan te dragen. Nieuwsblad Transport heeft daar deze maand ook volop aandacht aan besteed, met veel berichten over de introductie van zware ZE-trucks. Daarbij zowel aandacht voor de ontwikkeling van brandstofcel auto’s (vooral voor de lange afstand) als voor BEV-voertuigen die ingezet kunnen worden in distributieverkeer en daarmee het meest relevant zijn voor de stedelijke ZE-zones. Een paar opvallende berichten voor deze laatste groep: de Zweedse startup Volta Trucks heeft samen met DB Schenker de Volta Zero in Parijs getest. Inmiddels heeft DB Schenker 1500 van deze 16-tons distributietrucks besteld. De nieuwe LF elektric die DAF dit jaar op de markt heeft gebracht, heeft een rijbereik van 280 kilometer op een volle accu en wordt nu al ingezet door o.a. Nabuurs. Volvo Trucks is begonnen met de serieproductie van zware elektrische trucks. Volgens Volvo kunnen deze vrachtwagens 300 kilometer afleggen op een acculading. Ook investeren de fabrikanten in waterstof. Hyundai heeft in Zwitserland en Duitsland inmiddels meer dan 50 van deze vrachtwagens geleverd met een bereik van rond de 400 kilometer. Vanaf 2025 zal Volvo beginnen met het testen van waterstoftrucks op de weg die een bereik hebben tot 1000 km. Voordat trucks op 1 januari 2030 in de ZE-steden geconfronteerd worden met de absolute deadline, zit het met de verkrijgbaarheid en het bereik van de BEV-trucks wel snor.

De gebrekkige laadinfrastructuur blijft echter een serieus knelpunt voor veel ondernemers. Met name de piekbelasting van het net is een zorg. Inmiddels heeft CE Delft een studie gepubliceerd met oplossingen voor ondernemers die onvoldoende laadcapaciteit hebben als de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk beperkt is. Toepassing hiervan zorgt ervoor dat de ondernemer efficiënter energie gebruikt, energie zelf produceert of samenwerkt met andere bedrijven in de omgeving. Onduidelijk is nog of dit de grootste problemen oplost.
Gelukkig raken ook de technische ontwikkelingen in een stroomversnelling. Bijzonder Interessant is de ontwikkeling van een nieuw type laadstation door Tesla. Door een combinatie van zonnepanelen en een zeer grote batterij maakt het station een veel hogere piekcapaciteit mogelijk, zonder dat het net te zwaar wordt belast. Ik heb er wel vertrouwen in dat deze technische oplossingen tijdig beschikbaar komen.
Dan blijft als laatste knelpunt de ongunstige ontwikkeling van de TCO van elektrische voertuigen door de sterke stijging van de elektriciteitsprijzen over. De oorlog in Oekraïne is hiervan de belangrijkste oorzaak. Het is in ons aller belang dat deze zo snel mogelijk stopt.

Gepubliceerd in Nieuwsblad Transport 5 oktober 2022 (https://www.nt.nl/columns/2022/10/05/komst-zero-emissiezones-levert-amper-problemen-op/)

Geef een reactie